Koordynator BHP – nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy – opis szkolenia

Koordynator BHP – nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy – opis szkolenia

Obowiązek ustanowienia koordynatora w zakładzie pracy wynika z ogólnego zapisu art. 208 § 1 Kodeksu pracy, dotyczącego wszystkich pracodawców. Wynika z niego, że w razie, gdy w tym samym miejscu wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, mają oni wyznaczyć koordynatora, sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich zatrudnionych w tym samym miejscu pracowników.

Wykonywanie pracy w tym samym miejscu oraz czasie przez pracowników zatrudnionych u różnych pracodawców powiązane jest z określonymi obowiązkami nałożonymi przez ustawodawcę. Współpraca pracodawców w zakresie BHP pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo poszczególnych pracowników. Dopełnieniem tego obowiązku jest wyznaczenie koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy, który współpracując z poszczególnymi pracodawcami ma możliwość korygowania na bieżąco nieprawidłowości związanych z bezpieczeństwem pracowników. Może on też proponować wprowadzenie rozwiązań natury organizacyjnej, które wpłyną na poprawę pracy w danym miejscu. Koordynator powinien odbyć specjalistyczne szkolenie, które wprowadza do tematyki koordynacji działań w zakresie BHP.

Jak wygląda szkolenie?
Szkolenie prowadzą specjaliści w zakresie koordynacji działań w zakresie bhp pomiędzy pracodawcami, jak inspektor PIP. Po ukończeniu szkolenia uczestnik otrzymuje zaświadczenie zgodne ze wzorem określonym w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (T.J. Dz. U. z 2014 r. poz. 622).

Podejmowane zagadnienia
W trakcie szkolenia zostaje omówiony aspekt formalnoprawnego przygotowania współpracy pomiędzy pracodawcami działającymi na jednym obszarze: rola umów i porozumień. W ramach szkolenia poruszone zostaną następujące zagadnienia: podstawowe pojęcia: kontrola, nadzór, koordynacja; współpraca podmiotów w zakresie BHP; obowiązek wyznaczenia koordynatora ds. BHP i odpowiedzialność pracodawców wynikająca z obowiązujących przepisów; zakres czynności koordynatora BHP: formy i sposoby przeprowadzania nadzoru; zadania i obowiązki koordynatora do spraw BHP; prawa oraz odpowiedzialność koordynatora do spraw BHP; system zarządzania BHP a praca koordynatora: korzyści z ich wprowadzenia; umowy i porozumienia określające wzajemne prawa i obowiązki w zakresie BHP: na co należy zwrócić szczególną uwagę przy konstruowaniu i realizacji takowych umów; wymagania w zakresie organizacji i nadzoru nad pracownikami dla podmiotów zewnętrznych w świetle aktualnych przepisów prawa. Metodyka kontroli i oceny podmiotów zewnętrznych; praca na ruchu zakładu: wymagania, przykłady dobrych praktyk, ze szczególnym naciskiem na tematykę budowlaną.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *